- Dacia stelt een nieuwe bi-fuel benzine- en LPG-motor voor: de TCe 100 ECO-G, onthuld op het Autosalon van Brussel op Duster en binnenkort ook beschikbaar op Sandero, Sandero Stepway, Logan en Logan MCV. Deze motor verbetert de prestaties en vermindert tegelijkertijd het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot.
- DACIA is de enige fabrikant die dual-fuel benzine- en LPG-motoren in zijn hele assortiment aanbiedt (met uitzondering van Dokker), onder de naam ECO-G.
- ECO-G is een beproefde oplossing die eenvoudig te gebruiken is, betaalbaar en zuinig in gebruik, en voldoet aan de behoeften van de klanten van het merk Dacia.
- De TCe 100 ECO-G, die in januari 2020 in Frankrijk op de markt wordt gebracht, zal vanaf 12.490 euro inclusief belasting (tegen dezelfde prijs als benzine) beschikbaar zijn op Duster.
Boulogne-Billancourt, 9 januari 2020 – De nieuwe TCe 100 ECO-G driecilinder turbomotor wordt nu aangeboden op Duster, Sandero, Sandero Stepway, Logan en Logan MCV. Hij biedt een hoger prestatieniveau, met een maximum koppel van 170 Nm vanaf 2.000 tpm, waardoor hij kan worden gebruikt in een breed scala van toepassingen en tegelijkertijd het brandstofverbruik en de CO2-uitstoot kan verminderen.
Een ECO-G-motor stoot ongeveer 10% minder CO2 uit dan een gelijkwaardige benzinemotor.
ECO-G is de naam van de bi-fuel benzine en LPG (Liquefied Petroleum Gas) motoren die worden aangeboden op alle voertuigen in het Dacia gamma (behalve Dokker): Duster, Sandero, Sandero Stepway, Logan, Logan MCV en Lodgy, die de terugkeer van zijn SCe 100 ECO-G motor zullen zien.
Betaalbare en zuinige technologie in gebruik
Dacia biedt zijn LPG-gamma aan tegen een zeer concurrerende prijs, zonder afbreuk te doen aan de betrouwbaarheid (geen extra kosten in vergelijking met een gelijkwaardige benzineversie). De prijs van LPG is veel voordeliger (tot meer dan de helft van de prijs van een liter benzine of diesel). Bovendien biedt deze technologie aanzienlijke fiscale voordelen:
Volledige of gedeeltelijke vrijstelling van de registratie van voertuigen (afhankelijk van het departement).
Ecologische Malus voor 0€ of minder in vergelijking met een equivalente benzineversie
Voorwaarden om in aanmerking te komen voor de omzettingspremie
Crit’Air 1 sticker voor alle LPG-voertuigen
Gratis of voorkeursparkeren voor Green Disk gebruikers
Specifiek voor professionals: vrijstelling van de TVS voor 3 jaar en BTW-terugvordering op LPG VP’s.
Terwijl het gemiddelde verbruik van een LPG-motor iets hoger ligt, zijn de brandstofkosten per kilometer in vergelijking met een benzinemotor tot 30 % lager en tot 8 % lager dan bij een dieselmotor.
Onbeperkte mobiliteit
Het voertuig kan zowel op benzine als op LPG rijden. Het is uitgerust met twee aparte tanks, één voor benzine en één voor LPG. Met beide tanks vol heeft het voertuig een gecumuleerd bereik van meer dan 1.000 km.
Benzine is te vinden in alle stations en LPG is aanwezig in 1 station op 4 gemiddeld in Europa en in 1 station op 7 gemiddeld in Frankrijk.
Bovendien hebben de voertuigen van Dacia ECO-G toegang tot ondergrondse parkeergarages dankzij de in het systeem ingebouwde veiligheidsvoorzieningen (veiligheidsklep, terugslagklep en een vulgrens van 80%) en worden ze niet beïnvloed door verkeersbeperkingen in geval van vervuilingspieken.
Bewezen en veilige technologie, al vele jaren onder de knie
LPG-integratie op een Dacia-voertuig is een handeling die rechtstreeks in de fabriek wordt uitgevoerd. Voor de klant betekent dit: een eenvoudige bestelling zonder extra vertraging en één aanspreekpunt voor de garantie en het onderhoud van zijn voertuig in het netwerk, getraind in deze technologie. De benzinemotor is vanaf het begin ontworpen om op LPG te lopen. De extra LPG-tank, gemaakt van hoogwaardig staal, bevindt zich ter hoogte van het reservewiel, zonder de benzinetank aan te raken. Een terugslagklep, een 80% vulbegrenzer, een debietbegrenzer, een magneetklep en een veiligheidsklep completeren het technische systeem.
Bijna 15 miljoen voertuigen rijden op LPG in de Europese Unie, 26 miljoen wereldwijd.
Dacia biedt sinds 2010 LPG aan. Vertrouwend op deze technologie, garandeert Dacia het voor 3 jaar of 100.000 km (de eerste van de twee verlopen termijnen) zoals alle andere voertuigen in het gamma.
Een eenvoudige technologie
De bediening is eenvoudig voor de chauffeur. Het overschakelen van benzine naar LPG, en omgekeerd, gebeurt op twee manieren: handmatig, door de speciale schakelaar in het passagierscompartiment op elk moment te bedienen (de geselecteerde modus wordt dan herhaald bij de volgende herstarten) of automatisch, wanneer de LPG-tank leeg is. Een speciale meter wordt gebruikt om het niveau van de LPG-tank te controleren.
Het vullen van de tank is ook snel en eenvoudig (slechts 2 minuten).
Een ander sterk punt van deze oorspronkelijke integratie is dat het volume van de kofferbak hetzelfde blijft (de LPG-tank is geïnstalleerd in plaats van het reservewiel).